PEN-eiland / Diemer Vijfhoek / Bocht van Ballast 2013

 
Dynamiek: (onderwater) dammen (april 2013)
 
 
  59 Kb
Verlaagde kades zijn veiliger
als de aanstormende golven eerder worden afgeremd
 
  62 Kb
De dam bij het vogelscherm moet luw water garanderen voor de foeragerende vogels.
Bij aanlandige wind vind je hier amper vogels. Het helpt dan niet genoeg.
 
 

In een van de oudere plannen staan 3 onderwaterstrekdammen ingetekend (Venenbos en Bos, pagina 12 en 13).

Twee moeten het water van de Baai van Ballast beschermen (en daarmee de dijk aan de noordkant van het PEN-eiland) tegen noordwesten wind, en eentje moet de oostelijke buitenkant van de Bocht van Ballast beschermen tegen noordoosten wind.

Die strekdammen zouden allang gelegd moeten zijn, maar in 2008 en in 2013 bleek dat ze er (nog) niet lagen.

Tijdens voorlichting over de kreek door de Bocht van Ballast, werd verteld dat de strekdam voor het noordoostelijk deel van de Bocht van Ballast binnenkort zou worden gemaakt. Daarbij zou men afwijken van het oorspronkelijk bestek. Door de dam iets te draaien kon deze veel korter zijn dan oorspronkelijk berekend. En door een andere aanlegtechniek zou er veel meer leven tussen dam en kust kunnen ontstaan. Daardoor ontstaat tevens meer ruimte voor zeilboten om aan te meren. En dat was een verzoek van de watersportvereniging.
 
 
Over de beide andere dammen werd met geen woord gerept.
 
Ik kan me voorstellen dat dit zo is gegaan:

Directeur: Jongens, we moeten bezuinigen, wees creatief en verzin wat.
Nou, dan weet ik twee inkoppertjes.
De meest noordelijke dam kan vervallen, want die wordt overbodig als we fase 3 van IJburg aanleggen.
En: de middelste dam kan vervallen als we de (spoor)weg van Almere via Diemen naar Schiphol op een brug en gedeeltelijk op een dam leggen.

Directeur: kijk, daar houd ik nou van, mensen die creatief kunnen nadenken.
 
 
 
En nu maar hopen dat er voor die tijd geen storm uit het noordwesten op steekt.
Want IJburg-fase 3 is nog even uitgesteld in verband met de economische malaise. En over die (spoor-)weg van Almere naar Schiphol wordt ook nog steeds gebrainstormd.
 
 
In de voorstudies wordt geen verband gelegd tussen onderwaterdammen en verlaagde kades; wel tussen de aanleg van onderwaterdammen en het weren van watersporters (om rustgebieden voor ruiende vogels te garanderen).
Het SBB-beleid is juist gericht op het bevorderen van watersport en andere recreatie. Bij dat beleid kunnen de dammen beter ontbreken of zo klein mogelijk worden uitgevoerd.
 


 
  PEN-eiland   http://werthof.home.xs4all.nl/peneiland.html      
Laatst gewijzigd: 8-05-2013