Spoorzicht: |
Het hockey-plan staat weer bovenaan in de politiek van 2018.
Als er binnen een jaar geen plek gevonden wordt voor honkbal, dan moet de hockeyclub op Spoorzicht komen (in plaats van op het huidige honkbalveld).
En binnen drie jaar zal de eerste hockeybal in Diemen geslagen worden, ongeacht de plek. Dat is de uitkomst op 24 mei in de informatieve raad.
In de vele wandelgangen gonst het al ruim een jaar van ideeën. De Werkgroep Spoorzicht is geen voorstander van aantasting van de natuur, maar ook niet blind voor de politieke signalen. Januari 2019: dit plan wordt als onrealistisch terzijde geschoven, na een natuurtoets en grondmechanisch onderzoek. |
Er is maar een enkel schetsje in omloop, en dat plaatje hoefde alleen maar te bevestigen dat het past.
Er zijn 2 hockeyvelden gekopieerd van GoogleMaps, en op Spoorzicht gelegd.
Nou, laten we dat dan zelf ook maar even zo doen, met een veld van Athena (want die hockeyclub krijgt in Diemen een dependance). Kantine en verplichte uitloop is meegekopieerd van het Athena veld. Ruim zal het niet zijn. We zetten in GoogleMaps de schaal gelijk voor Athena-veld, en park Spoorzicht, en plakken dat geheel over elkaar heen: |
![]() |
![]() |
Met wat schuif-, draai-, knip- en plakwerk geeft dat de volgende resultaten: |
Alternatief 1: ligging op 1 lijn (veld 2 is een paar graden gedraaid t.o.v. veld 1) |
![]() |
Alternatief 2: gedraaide ligging (om het hügel-gebied te sparen)
(maar het zeldzaamste bostype, elzenbronbos, wordt gehalveerd) |
![]() |
Alternatief 3: gedraaide ligging (om het elzenbronbos te sparen)
(maar het hügelgebied gaat eraan, te vervangen door een hügel elders) |
![]() |
Direct duidelijk is dat meer overwegingen een rol spelen dan aanvankelijk werd gedacht.
Als de schaal in GoogleMaps betrouwbaar is, dan passen er 3 hockeyvelden op de plek van het park.
De partijen zijn overeengekomen dat 50% van het park groen blijft, en kwalitatief verbeterd wordt. In de andere 50% is plek gereserveerd voor hockeyvelden, kantine en parkeerplaatsen. De huidige voorwaarde is daarbij dat er geen speelruimte is voor een derde veld in de toekomst, dus uitbreiding in aantal velden moet geblokkeerd zijn. De weg (bruine lijn) door het midden vanaf ingang I naar de achterste (meest westelijk gelegen) punt moet berijdbaar zijn door draglines, ingehuurd door het gasbedrijf. |
Moeilijker zijn de complicaties:
Alternatief 1 heeft knelpunt bij het stinsenlaantje (veld 2 is een paar graden gedraaid t.o.v. veld 1 om doorgang minder krap te maken). Alternatief 2 heeft knelpunt ter hoogte van de ingang van "junglepad 1" (en leidt tot verlies van nogal wat elzenbronbos). Alternatief 3 heeft knelpunt bij weg naar de kantine. |
Kloppen de maten in GoogleMaps?
Ja, maar alleen als de oude voetbalvelden groter waren dan is aangenomen. Volgens oude tekening van de voetbalvelden, kloppen ze niet. Een voetbalveld op dit terrein was 50x75 meter (zonder de uitlooppaden), en een hockeyveld moet volgens de landelijke bond (KNHB) 55x91,4 meter zijn (want anders mag je er geen erkende wedstrijden op spelen). De zijuitloop aan weerszijden moet minimaal 2 meter zijn bij een hockeyveld. De achteruitloop moet minimaal 4 meter zijn, en voor internationale wedstrijden zelfs 5 meter. Waar laat je de parkeerplaats? In alternatief 1 en 2 is gekozen voor het voormalig kantinezandje van de vroegere SV-Diemen. Met reden: je hebt dan de minste benzinedampen in het bos, en je kunt de kruiden dus blijven ruiken. |
![]() |
![]() |