Beleving PEN-eiland / Diemer Vijfhoek::Dijk (meer)

14 Kb robertskruid, 9 Kb 8 Kb
De Dijk

De noordkant van de dijk wil men volgens plan (1999) afgraven. Meer westelijk legt men dan een nieuw pad aan van Diemer Strand naar de vogelobservatiehut bij de kreek.

Eind mei 2004 vindt men hier iets beters op: een buitenlijkse steenbestorting ten hoogte van een vogelobservatiescherm.

 
Zal vanaf het toekomstig observatie punt te zien zijn wat nu vanaf de dijk aan de zuidkant gewoon te zien is?
vogels, 15 Kb

12 Kb De noordzijde van het PEN-eiland is altijd het meest kwetsbare punt geweest. Daarom is de dijkvoet daar zwaarder uitgevoerd met veel bazalt en bouwpuin, en opgehoogd met extra klei. Je merkt dat aan de modderigheid van het pad. Water blijft er onbegrijpelijk lang staan.

mos, 15 Kb   mos, 15 Kb

Mos houdt van vocht en schaduw, en van de ruwe schors van kraakwilg en berk. In de kapvlakte in najaar 2000, was mos makkelijk te vinden. In voorjaar 2004 moet je daar weer een hoop moeite voor doen, maar in najaar 2004 als de werkzaamheden gestart zijn, zou het weer een makkie moeten zijn.

Water en land hebben elk hun charme. Schelpjes (foto links) kun je zoeken aan de vloedlijn en in het gras op de waterkant. Er zijn hele mooie bij. Zoals die witte op de foto links, een fossiel uit het Eemiën.
Gedrongen dooiermos (foto rechts) is een korstmos. Je vindt het in de bomen.


mossel, 14 Kb   Het is een specialiteit van meerkoetjes om mossels op te duiken, en dan op de wallekant in alle rust op te peuzelen.


Vanaf de dijk keek je in najaar 2000 langs rechte open gehakte paden in de toekomst vooruit. Dus terug naar de auto, die je straks achter de Zeehoeve kunt parkeren. Want het Maxis terrein is te ver lopen voor een bermtoerist op het PEN-eiland.

Al in 2002 was dit pad volledig dichtgegroeid en in najaar 2003 is er een klewang nodig om 80 meter per uur vooruit te komen. In voorjaar 2004 kun je je niet voorstellen dat hier ooit een pad is geweest en zoek je vergeefs naar het begin van een weg van Ligweide naar Zeehoeve.
SBB heeft hier vakkundig bewezen dat het plan van Veenenbosch en Bosch (1999) rijp is voor het ronde archief; daar waren maar 4 jaar voor nodig. Geduld is een schone zaak.

In het definitief ontwerp (mei 2004) gaat men ervan uit dat het pad best smaller mag zijn, en terecht, want met een gesloten kronendak zal er minder last zijn van woekerend onkruid. Een smal pad vergt weliswaar geregeld onderhoud, maar is veel natuurlijker. Als er dan een boom omvalt, pas je de route van het pad gewoon een beetje aan.


Terug
Historie Begin

 
Beleving++Dijk   http://werthof.home.xs4all.nl/peneiland.html    
01-04-2006