Laatste update: 25 april 2024
Natuurpark
Spoorzicht
Diemen

kilometerhok:  kilometerhok [126,484] bevat:
Excursie agenda 2024

 
Andere pagina's, zie:
Spoorzicht 2013-2014
Spoorzicht 2015
Spoorzicht 2016
Spoorzicht 2017
Spoorzicht 2018
Spoorzicht 2019
Spoorzicht 2020
Spoorzicht 2021
Spoorzicht 2022
Spoorzicht 2023

Spoorzicht 2024 (deze pagina)
 

Natuurpark Spoorzicht ligt in het centrum van Diemen, ingeklemd tussen spoorwegen en autoweg A1, Het gebied maakt deel uit van de Diemer Scheg. Dat is een trekroute van wilde dieren tussen de Diem en de Watergraafsmeer.
Dieren gebruiken het park in die trekroute om uit te rusten, te eten, te schuilen, en jonkies te krijgen.

  De website Natuurpark Spoorzicht en het Diemer Platform Spoorzicht Groen (de Werkgroep Spoorzicht) bestaat op 30 april 2024 25 jaar. Al die jaren verzorgde de werkgroep het park, de website over en de excursies in het park, zonder een cent subsidie.
In die jaren is veel veranderd, in doelen en in werkwijze, maar niet in geld.
Excursiegangers geven vrijwillig een gift voor de onderhoudspot, of niet. En van de inhoud van het collectezakje wordt het onderhoud gedaan.

De Werkgroep Spoorzicht is sinds oktober 2015 toegetreden tot de Werkgroep Stadsnatuurbeheer van vereniging KNNV-Amsterdam, en beoogt werkzaamheden te verrichten naar de richtlijnen van Landschap Beheer Noord-Holland.
Stadsnatuur is de min of meer spontane vestiging van wilde planten en dieren. Beheer maakt ruimte voor de mens met behoud en versterking van de leefgebieden van plant en dier.
 

2024


De picknickset staat op een bergje zand, het pad erheen ligt lager.

  Zo 'n 20 kruiwagens zand zijn vorig jaar onder en rondom de picknicktafel gestort, en daar zie je nu dus helemaal niets meer van. Het zand is begroeid met gras, en onder tafel heeft een hond een stevige kuil weten te graven.
Er staat water in de kuil onder tafel.
 

het middenpad ligt op een dijkjedat dijkje bleek net iets te laag

 Het dijkje waarop het middenpad ligt, is net iets Te Laag, maar dat merk je pas als je de liggende wilgentak negeert en gewoon door loopt. Doorlopen kan nog niet in april 2024.
Te Laag betekent Natte Voeten, en een stuk getrapt pad na afloop. Hier komt, als het meezit, ergens in 2025-2026 een vlonderpad voor rolstoelgebruikers, kinderwagens en vliegende hollanders, met een opstaand randje om er niet af te kukelen.
 

Van picknickset naar middelste ingangwaterwilg: 't voorpad richting nieuwbouw

  Op paden rondom de picknickset is de afgelopen jaren veel zand gestort. Het is vanaf het zanddepot maar een klein stukje kruien, dus makkelijk om te doen. En het zijn paden met de meeste gebruikers, dus het zand slijt ook sneller weg.
Met veel zand bedoel ik zo'n 40 volle kruiwagens per pad per jaar, en die hoeveelheid schiet te kort. Het is gewoon veel te weinig.

In het ontwerpplan voor Spoorzicht staan een vlonderpad getekend op de snelst slijtende paden.
Een vlonderpad is een pad op palen, en daardoor hoger dan de omgeving. Water kan er onderdoor. Dat gaat heel veel ophoogwerk (en dus ook zand) schelen.

Het plan voor een vlonderpad komt niet uit de lucht vallen. Het ligt in lijn met het deelplan Diemerpolder van Waternet: het park is aangewezen als waterberging. Bij tropische regenbuien moet de bebouwde buurt erop kunnen afwateren. Op een zwembad (een in de krant geplaatst idee van Partij Onafhankelijk Diemen) kun je nu eenmaal niet afwateren.
 

  Het fotobijschrift waterwilg: 't voorpad richting nieuwbouw slaat ergens op. Er is een plan voor nieuwbouw op het voormalig P+R parkeerterrein.
Dat oude parkeerterrein biedt ruimte voor sociale woningbouw, in de vorm van gelijkvloerse appartementen, en in totaal gaat het dan om circa 100 woningen, dus om maximaal 8-hoge flatgebouwen.
Bij het hoogste gebouw (8-hoog) komt een extra ingang naar het park, met een rolstoelvriendelijke toegang.

Als je bedenkt dat de huidige hekken bedoeld waren om crossers (cartracers, motorfietsen, bromfietsen en moutainbikers) van het terrein af te houden, en om vuilstort te voorkomen, dan snap je dat het overheidsbeleid enorm aan het verschuiven is.
Vroeger plaatste je een hek, en daardoor werd handhaving overbodig. Nu zet je de hekken open (of je haalt ze weg, nog goedkoper), en handhaving is opgeheven.
 

Bijnaam van deze doorsteek tussen de velden is Suez-kanaal.
Met zo'n naam voel je al nattigheid ...


De storm Poly (5 juli 2023) brak met veel geweld tussen 2 flats door aan de Martin Luther Kinglaan, en alles in een rechte lijn (zuid-noord) kreeg windstoten te verduren van 147 km/uur. Dus dwars over het spoor, over de geluidschermen heen, kreeg ook Spoorzicht de volle laag. Precies dwars op het Suez-kanaal. En je hoeft geen Everglades te zijn om daarvan last te krijgen.
Talloze iepen knapten af of vielen met kluit en al om, op andere bomen die mee kapseisten.
Nu, bijna een jaar later, groeit de plek weer in, en vooral Robertskruid profiteert van de vrijgekomen ruimte.


Hoe erg kan het aanvoelen, hoe erg kan het zijn?


Een foto verraadt (quasi-achteloos) veel details:
1. Knotwilgen zijn om-en-om geknot (of juist niet).
2. Prullenbak bij ingang maakt alert (hou het bos schoon, begint bij jou).
3. Losloopgebied begint hier (1987-2024).
4. Slootkant is in 2024 gemaaid (gezaagd, geknipt).
poes gijs
Startpagina